Виховні заходи

Виховна година на тему:
«Життя не вічне - вічні цінності людські.»
Мета. Формувати і розвивати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почут­тя милосердя, здатність до альтруїзму, гармонійне поєднання особистих, індивідуальних і загально­національних державних потреб та інтересів, відчувати себе невід'ємною складовою часткою цілого і вічного - української нації і держави.

Учитель.
Росте людина... її життя розпочинається світанком душі — дитинством. Назавжди воно за­лишається в пам'яті як найпотаємніше і найсвітлі­ше. Здавалося б, життя прекрасне. Але звідки ж бе­реться байдужість? Чому люди забувають про те, що є добро, шляхетність, гідність?
Найкраще, що є в людини, — це її душа. Душа — це сховище таємниць, почуттів, спогадів, усього доб­рого та злого, це внутрішній світ людини. Водночас як тіло старіє, хворіє і, нарешті, вмирає, душа живе... її хвороби — це віруси ненависті, жорстокості й заз­дрощів. Душа може померти, коли тіло ще молоде, а може й навпаки, вічно жити й вічно бути юною.
Сьогодні людство приходить до усвідомлення необхідності жити за законами взаєморозуміння, взаємоповаги, терпимості. Тож слід оздоровлювати тіло й душу. А ще нинішньому поколінню слід опа­нувати науку добра.

Давайте поговорим про життя.
Отак зберемося і поговорим,
Поділимося радістю і горем,
Давайте поговорим про життя.
Давайте поговоримо про світ,
Про ліс і поле, океан і сушу.
Давайте поговоримо про світ,
Давайте поговоримо про душу.

1-й  ведучий.
 Хто я? Навіщо я прийшов в цей світ? Здавалося, це прості запитання, але дати відповідь на них із кожним роком усе важче. Що важливо у цьому житті? Мати дачу, автомобіль, достаток... Адже телебачення, реклама, преса наводять нас на думку, що ми повинні бути красивими, заможними, успішними. Як домогтись успіху в житті? У чому полягає істинне людське щастя? Яка вона, краса людська?

Учитель.
Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди, значно більше треба для того, щоб бути справжньою лю­диною тоді, коли тебе ніхто не бачить». Адже не кожна людина, яка сяє зовнішньою красою, може бути приємним співрозмовником, може зрозуміти і подати руку допомоги. І навпаки — непримітна зовні, тиха людина може бути найкрасивішою у своїх діях, учинках, жаданою і любою у колективі, у спілку­ванні, у сім'ї.
 2-й  ведучий.
Добро, милосердя... Ми часто чуємо ці слова і навіть вживаємо їх у мовленні, іноді не відчуваючи всю глибину їх змісту. Якщо вдума­тись, то можна сказати, що вони означають безцінні риси характеру, стан душі, певний комп­лекс реакцій, психологічний підхід не тільки до людей, які потребують допомоги, а й до всіх жи­вих істот. Милосердна людина не залишається бай­дужою до чужого горя, вона обов'язково допоможе чи то матеріально, чи підтримає словом. На безко­рисні вчинки, звичайно, здатні не всі, але саме такі вчинки збагачують нашу духовну скарбницю і розцвічують сіру буденність страждальної душі.

Учитель.
Я хочу звернутися до вашої душі. Ду­ша — це сховище таємниць і почуттів, спогадів та всього доброго і злого, це внутрішній світ людини. Тіло старіє, його шматують у битвах, воно хворіє і, нарешті, вмирає. А в цей час душа живе своїм окремим життям. її хвороби — це віруси нена­висті, жорстокості та заздрості. Душа може по­мерти, коли тіло ще молоде, а може й навпаки, вічно жити й вічно бути юною, незважаючи на вік людини. І сьогодні ми поговоримо про духовні цінності людини.
Найважчий і найпочесніший обов'язок на землі бути людиною.

Рости, відкривати себе, учитися люби­ти, пізнавати людей — це складна робота. А тому основне ваше завдання, поряд із тим, що ви по­винні здобувати знання, ви повинні вчитися жити у цьому великому світі за законами добра, вміти розрізняти добро і зло.
Про доброту не потрібно багато говори­ти, її видно в людині, в її погляді, в її розмові, у підтримці, щирості.

4-й учень.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли ти в радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти...

Учитель.
 Добро, щирість, мудрість, шляхетність, милосердя, правда, гідність, совість — це якості, без яких не може бути красивою і досконалою людина.

Ми часто нищимо природу, не замислюючись про наслідки, не завжди з пова­гою ставимося до старших, думаючи, що вони не розуміють сучасних проблем. Але такі цінності, як совість, почуття сорому є основою самовдоскона­лення людини.
Василь Олександрович Сухомлинський писав: «Почуття провини, до­кори совісті — це не самовибачання, а прагнення до вершини людяності, до моральної краси».

5-й учень.
Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
 Щоб потім все життя його творить святе.
 Плекаймо крізь роки троянди ніжні й жито,
 Тримаймо у серцях, як сонце золоте.

Є речі, які можна купити,
 Є речі, що не мають ціни,
 Є речі, що можна згубити,
Є й такі, що їх слід берегти.

Рідну матір за гроші не купиш.
 Батьківщину теж син не продасть,
 Не біда, як багатство ти згубиш,
 Тільки совість свою не розтрать.

Бережи свою совість, людино.
 Бережи її в чистоті,
 Бо роки пробігають невпинно,
 А що буде на страшнім суді.

2-й ведучий.
Людино! Слухай душу природи - як душу людини. Людино! Зупинись! Не роби боляче ні тварині, ні деревині, ні стеблині. Ти ж владар її, а вони такі безпомічні, і хіба тільки владар! За­хисник! Будь не володарем, а господарем. Не гу­би краси! Бо краса - це сила, без якої не може бу­ти справжнього життя. Бережи красу своєї душі, бо ти ж на землі людина!
  
 Учитель.
Наш народ склав багато прислів'їв про духовні цінності людини.

Закінчіть прислів'я.

Правда і в морі...(не тоне),
Правда холодна, а брехня...(тепла).
За добро добром…(платять),
 Добре ім'я краще всякого...(багатства)
Шабля ранить голову, а слово...(душу).
Людина без друзів мов дерево(без коріння).

 Учитель.
  Любов — основа всіх починань. З лю­бові починається формування людини як особис­тості, з любові починається виховання.
Серед людських цінностей, мабуть, за­раз вас найбільше хвилює таке почуття як любов, кохання. Перша любов... Вона неповторна, зали­шає глибинний слід у серці, душі на все життя. Хтось із вас пережив це почуття, на когось воно ще чекає, а когось супроводжує вже нині.

Легенда.


6-й учень.
Усе на світі від любові.
 І перші зорі вечорові,
 І доброта, і щирість гожа,
  І милосердя, й милість Божа.

Якщо любов у серці є,
 Якщо вона любов дарує,
 Шанс для всіх дає -
 Хай кожен з нас любов шанує.
Любов врятує світ, розтопить лід, зігріє серця.

2- ведучий.
Любов, кохання. Вірність. Доброта. Ці слова нерозривні, єдине ціле, вічне, таке пре­чисто світле, таке необхідне кожному з нас.
 Учитель.
Любов — це джерело енергії і мораль­ної сили.  Отож нехай  невичерпним  буде ваше джерело. Даруйте свою любов людям і повернеть­ся вона вам сторицею. Знайдіть у цьому непросто­му світі свою половинку і будете щасливі:

7-й учень.
Минуле все, любов лиш вічна.
 Міліють ріки, душі і слова.
 І лиш вона пронизує сторіччя,
Перецвітає й знову ожива.

1-й ведучий.
Для нас уже стало звичним, що після ночі надходить день, новий, свіжий, новонароджений. Слід намагатися не за­бруднити його прикрими вчинками, а прикрасити чимось добрим, корисним не лише для себе, а й для всіх. Узяти для душі якнайбільше позитивної енергії, добра, надії, любові.

8-й учень.
 Я не прошу краси, ані щастя, —
Дай мені сили, Боже,
Щоб не зламатись в бурі нещастя,
Дай мені міці, Боже.
Щоб не лякатись гіркої правди,
Дай незалежності, Боже,
Щоб дивитися в очі долі,
Прошу хоробрості, Боже.
9-й учень.
 Щоб вчиняти по добрій волі,
Дай мені гідності, Боже,
Щоб дивитися в очі долі,
Прошу хоробрості, Боже.
Щоб ніколи не стати на коліна,
Дай мені гідності, Боже.
І не зрадить у чорну годину,
Дай мені честі, Боже.
10-й учень.
 Щоб не мати на серці злого,
Прошу любові, Боже,
Не зробити нічого лихого —
Дай доброти мені, Боже.
1 не бути байдужим у світі,
Не цуратися власного роду,
Я нічого не буду просити —
Дай мені тільки свободи!
11-й учень.
Благословенні будьте небеса,
І ясне сонце, будь благословенне,
Нехай панує на землі краса,
І не шугає полум'я шалене.
Нехай панує на землі добро,
Співає мати пісню колискову,
Хай не конає батечко Дніпро
    І вільно лине в далеч світанкову.

Учитель.
Сподіваюся, сьогоднішня наша година нікого із вас не залишила байдужим. Думаю, ваші душі віднині будуть більш твердими і благо­родними у вчинках і пориваннях, у благодійності та милосерді. Сподіваюся, що ви зрозуміли, що є в світі речі, яких не можна ні купити, ні вкрас­ти, ні позичити: це ввічливість і шанобливість, це співчуття до ближнього і безкорисливість. Є речі, які відживають, виходять із моди, старіють. А ось ці поняття, які стали темою нашої з вами співпраці, ніколи не зможуть ні зістаритись, ні вийти з моди, ні віджити. Вони пройшли випро­бування часом та історією, але назавжди увійшли великими цінностями у народну творчість і нев­мирущу класику світової літератури. Залишаймо­ся людьми!
Наша розмова не закінчується. Якщо ми, ніби за цеглинкою цеглинку, будуватимемо ду­ховне спілкування, виховуватимемо в собі моральні цінності, то в майбутньому матимемо витвір мис­тецтва — храм людської душі.

12-й учень.
І в житті, як на полі мінному,
Я просила б у цьому сторіччі
Хоч би той магазинний мінімум:
Люди, будьте взаємно ввічливі!
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
Так багато на світі горя!
Люди, будьте взаємно красивими!


Учитель.
Ви лише на початку дорослої довгої дороги життя. Хай сьогоднішня наша розмова допоможе вам у житті.


















Немає коментарів:

Дописати коментар